🔵🔵🔵🔵
🍀۷ سوال جمع اوری شده از جلسه دوم
ضمن خدمت عدل که در جلسه سوم و احتمالا در جلسات آتی با توجه به اولویت و محدودیت وقت انشالله توسط اساتید محترم گفتگو خواهد شد
سوال اول : در جرم های غیر عمد با اینکه از جانب مجرم ارادهای بر انجام فعل صورت نپذیرفته چرا شارع مقدس بر تنبیه و مجازات مجرم تاکید دارد
سوال دوم: فعل اختیاری کودکان چه تفاوتی با فعل اختیاری مکلفینی دارد که آنرا غریزه مینامند آیا تکلیف یکی از شروط فعل اختیاری است؟
سوال سوم : اگر جای دو طرفگی انجام فعل از بین نرود ولی اضطراروتحکم طرف فعل یا ترک بیشتر باشد این امر با تساوی در طرف فرق ندارد؟
سوال چهارم ؛ در دانش های نوین مثل نوروساینس مطرح میشود که فعل و انفعالات مغزی اسباب بروز افعال متنوعی میشود بعضاً این موضوعات را بعنوان موید مباحث فلسفی مطرح می کنند . نظر شما دراین مورد چیست؟
سوال پنجم : برای اینکه صدور دو نتیجه در ازای شرایط یکسان مثال میزنیم تا خلاف حرف فلاسفه باشد مثال آتش و نسوزاندن حضرت ابراهیم را میزنیم ولی فیلسوف میگوید خیر شرایط یکسان نبوده در دو نتیجه، در یکی خواست خدا بوده که بسوزاند ودر دیگری خواست خدا نسوزاندن بوده ،لذا با یک نتیجه از یک فعل رخ داده است
سوال ششم : آیا دلیل خاصی وجود داشته که به ضرورت ذاتی و تفاوت ضروری وجود شناسی و ضرورت معرفت شناسی اشاره نشده است
سوال هفتم: در طرح نمودار ص ۹۵، ضرورت علی و معلولی در رابطهی ب پذیرفته شده اما در رابطهی الف، پذیرفته نشده است. به گمان من، این ضرورت در رابطهی الف نیز صادق است و دو طرفگی را باید در ذات ماهیت ۲ (اراده) جستجو کرد.